من همین جا و همین لحظه در گل گیر کردم…

اگر در حین جلسه درمان با درمانجو گیر کردید چه به او می گویید؟

من در چنین موقعیتی به درمانجو می گویم که (من در این لحظه گیر کردم و نمی توانم یا نمی دانم که چگونه جلسه را با شما پیش ببرم) و ادامه می دهم که (تمایل دارم که این وضعیت را با هم بررسی کنیم). من در این قبیل مواقع توجه می کنم که رابطه من و مراجع در لحظه اینجا و اکنون (گیر) کرده و ممکن است این وضعیت ناشی از نوعی از رفتار یا الگوی ارتباطی درمانجو با دیگران یا حتی خود من باشد. بررسی می کنم که شاید درمانجو در طرف مقابل نوعی از عدم حضور یا سردرگمی را ایجاد می کند. با رجوع به احساسات خودم از احساساتم خبر می گیرم و آن را به درمانجو انتقال می دهم. به طور مثال به او خواهم گفت که من در جلساتم با او تمرکزم را از دست می دهم آیا دیگران به تو بازخوردی شبیه بازخورد من داده اند. خلاصه آنکه بررسی این فرایند ارتباطی را که میان من و درمانجو پدید آمده است از دست نمی دهم و از خود می پرسم که چرا و چطور در این لحظه ارتباط من با درمانجویم به این شکل درآمده است و همین موقعیت را تبدیل به لحظه ای خواهیم کرد که در آن بتوانیم چیزهایی را از شکل بودنمان کشف کنیم.

دیدگاه‌ها

admin

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰

این پست در واکنش به یادداشت زیر نوشته شد:
اگر حین جلسه درمان گیر کردید به مراجع خود چه میتوانید بگویید؟

@PersianPsychologist

ویدیو کوتاه زیر حاصل کارگاه (workshop) اخیر انستیتوی بک برای درمان شناختی رفتاری می باشد که در تایخ ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ منتشر شده است.

در این کارگاه ابتدا دکتر جودیت بک از دکتر ارون بک می پرسند که اگر شما در جلسه درمان گیر کنید (منظور زمانیست که ممکن است برای هر درمانگری پبش بیایید و به دلایل مختلفی وی نتواند جلسه درمان را پیش ببرد!)
به بیمار خود چه چیزی میتوانید بگویید؟

دکتر بک میگوید: این مشکل وقت به وقت برای درمانگران پیش میاید و لغتی که همیشه استفاده میکنم خلاصه کردن است. منظور دکتر بک تهیه یک خلاصه کوتاه از جلسه و ارائه آن به بیمار می باشد و سپس از بیمار بخواهید نظرش را در مورد آن خلاصه به شما بگوید.

@PersianPsychologist

دکتر بک اعتقاد دارد که این فاصله بین دادن خلاصه به بیمار و دریافت بازخورد (feedback) از بیمار، این شانس رو به درمانگر میدهد که یک دید همه جانبه را از مسئله داشته باشد و در واقع بتواند فرصتی را برای برون رفت از موقعیت داشته باشد؛ که همینطور فرصتی را برای فکر کردن به قدمهای بعدی پیش می آورد.

اما در ادامه دکتر جودیت بک اضافه می کند که اگر بیمار تمایل به دادن پاسخ به خلاصه را در آن جلسه نداشته باشد، میگوییم: خب چیزهایی را که در موردش صحبت کردیم علاقمندم که این هفته در موردش بیشتر فکر کنیم و در جلسه ی بعدی یاداشت های خودمان را در مورد مسئله تهیه و در اختیار بیمار قرار میدهیم. 

در ضمن خوب است که در جلسه بعدی در مورد فضای خالی (blank) ایجاد شده در جلسه قبلی صحبت کرد. در پایان ویدیو، دوباره دکتر ارون بک تاکید میکند که در گیرکردن (stuck) درمانگر در جلسه درمان، اول از خلاصه کردن جلسه و گرفتن فیدبک از بیمار استفاده کنید که بیشتر اوقات مفید واقع میشود.

What Therapists Can Do When They Become “Stuck” in Session – YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=B0-V9f9XU0U

برای دیدن فیلم کارگاه انستیتو بک به آدرس بالا مراجعه فرمایید.

(با تشکر از خانم مریم بابازاده)
@PersianPsychologist

پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.