درسگفتارهای اصول و مبانی روان درمانی اگزیستانسیال/جلسه دوم

کلیات و مبانی

روان درمانگر اگزیستانسیال یا با عنوان دقیق تر یک تسهیل گر با رویکرد اگزیستانسیال، عبارت است از کسی که فرایند آگاهی مراجع را از خویشتن خود  تسهیل می کند. ابزار این تسهیل گری، پرسشگری است، یعنی درمانگر در مقام پرسشگر، و چالش گر در مقابل درمانگر در جایگاه دانای کل یا مراقبت کننده نشانه های درمانجو. جلسه درمان، جلسه طرح پرسش است طرح پرسش هایی بنیادین، طرح پرسشهایی که انسان در مقام انسان، برای یافتن افقی بهتر در زندگی نیاز دارد به آن پاسخ بدهد یا لااقل به آن بیندیشد. درمانجو تشویق می شود که به عنوان یک مسافر، سفری درونی را برای یافتن پرسش های طرح شده آغاز کند، فرایندی که در طی آن درمانجو به کشف و شهودی دست می یابد که آشنایی او را از خویشتن خود تسهیل می کند. او در طی درمان بر فردیت منحصر به فرد و یگانه خویش صحه می گذارد و در می یابد که حتی در یافتن این پرسش های بنیادین نیز تنهاست و پاسخ های او به پرسش هایش آن قدر یگانه است که کسی جز او نتواند به آن پاسخ دهد، حتی درمانگرش. او انسان را هستنده ای خواهد یافت که در بی تفاوتی حاکم بر هستی، و دلهره های شتاب گرفته در عصر مدرن، راهی جز یافتن خویشتن اصیل خود ندارد. رویارویی با دلهره ی عدم وجود یک واقعیت مسلم، او را مضطرب تر می سازد، او در طی درمان به شیوه های رویارویی خود با این دلهره های غایی پی خواهد برد و با انتخاب خود، معین خواهد ساخت که آیا برای تغییر این شیوه های رویارویی اراده دارد یا خیر!

یکی از یافته های درمانجو در طی درمان، آگاهی او از احساسات خود است. درمان اگزیستانسیال بر این فرض استوار است که اگر درمانجو بتواند احساسات اصیل خود را شناسایی کند، می تواند با اتکا بر آن، راه رفته را بشناسد و مسیر پیش روی خویش را نیز بیابد. احساسات درمانجو در لحظه اینجا اکنون آشکار می شود و با همراهی درمانگر، به خاستگاه و پیشینه شکل گیری آن دست می یابد. سپس با تمرکز بر طرح ها و آرزوهای درمانجو، میزان کارامدی این احساسات که می تواند ابزاری برای نیل به آن طرح ها باشد، بررسی می گردد. آنچه در این درمان مسلم است تفوق احساس بر منطق است. به نظر می رسد انسان بیش از آنکه از ابزار منطق برای زیستن خویش بهره بگیرد آن را با توجیه جابجا گرفته است. بنابراین در این شکل از درمان توجیهات درمانجو بررسی شده، و در این رابطه به او بازخورد داده می شود.

 

پایان جلسه دوم

آنچه خواندید خلاصه ای کوتاه از سلسله جلساتی با عنوان درسگفتارهای دوشنبه است که هر دو هفته یک بار از ساعت ۱۲ الی ۱۴ برگزار می شود.

برای شرکت در جلسات با شماره ۸۸۳۲۲۶۳۰ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ها

بهناز

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

سلام
در ارتباط با موضوع این درس‌گفتار شما، کتاب‌فروشی جیحون اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های «مکتوب ناب» کرده است و در دو جلسه‌ی اول آن به یالوم‌خوانی و بینش اگزیستانسیال در روان‌درمانی می‌پردازد.
اولین جلسه‌ی این نشست جمعه ۲۹ مرداد ماه ساعت ۱۷ تا ۱۹ در کتابفروشی جیحون واقع در خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

پاسخ

نوري

۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶

دوره جدید در این رابطه از مهر ندارین؟؟؟

پاسخ

حمیدرضا ساسان فر

۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

سلام، فعلا برنامه جدید نخواهم داشت ولی به محض برگزاری یک دوره جدید از طریق سایت یا شبکه های اجتماعی دیگر فورا اطلاع رسانی خواهد شد.
با احترام

پاسخ

سید هادی رفیعی

۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷

سلام استاد وقت بخیر دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی هستم این چهارشنبه ۳اذر کنفرانس دارم در مورد نظریه یالو می ممنون میشم مطالبی در اختیارم بزارید اگه صوتی باشه بهتر،مثل اضطراب مرگ،بنیادی و سر سختی روانشناختی ،تشکر

پاسخ

حمیدرضا ساسان فر

۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۸

سلام و عرض ادب

بهترین منابع در این زمینه نسخه های نوشتاری هستند که بهترین منبع برای شناخت نظریه یالوم، همان کتاب روان درمانی اگزیستانسیال یالوم است. همچنین می توانید به کتاب Existential Therapies نوشته Mick cooper نسخه ۲۰۱۶ فصل Existential-Humanistic مراجعه بفرمایید.
با احترام

پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.