درمان های اگزیستانسیال

کتاب «‌درمان‌های اگزیستانسیال» ویرایش دوم (۲۰۱۶) از کتابی با همین عنوان است که توسط مایک کوپر برای اولین بار در سال دو هزار و سه تالیف شده‌است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب که به خصوص آن را برای مخاطبین ایرانی برجسته و با اهمیت می‌سازد، آشنایی مخاطبین با درمان‌های اگزیستانسیال از درمان تحلیل‌ دازاین به بعد است. مخاطب در این کتاب در می‌یابد که #یالوم بعد از #ویکتور_فرانکل به عنوان مشهورترین درمانگر اگزیستانسیال؛ تنها درمانگر اگزیستانسیال، و درمان‌ش به عنوان تنها رویکرد این حوزه نیست، مطالعه این کتاب پنجره وسیعی از تاریخچه این رویکرد درمانی را به روی مخاطب می‌گشاید. لینگ، فرانکل، بوگنتال، مدارد باس، بینزوانگر، اشنایدر، وان دورزن و دیگران، اسامی مطرحی از درمانگران اگزیستانسیال است که با مطالعه این کتاب می‌توانید با آنها و رویکرد درمانی‌شان بیشتر آشنا شوید.
ویرایش اول این کتاب به فارسی ترجمه شده و کوپر برای آن مقدمه‌ای نوشته است، ولی به علت ترجمه ضعیف و همچنین انتشار ویراست دوم آن در سال ۲.۱۶ پیشنهاد می‌شود ویراست دوم (هر چند به زبان اصلی) مطالعه شود.
در قسمتی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:
در عصر درمان‌های مبتنی بر شواهد و مبتنی بر راهنماهای درمانی، درمان اگزیستانسیال می‌کوشد برای مشاورین و روان‌درمانگران موقعیتی را فراهم سازد که فردیت، استقلال و خلاقیت خودشان را بروز دهند، به این صورت که با مراجعین خود به مثابه انسان با موجودیتی یکتا مواجه ‌شوند، (چنان که خود نیز در مقام درمانگر از همین موجودیت یکتا بهره‌مند هستند) نه اینکه مراجعین خود را صرفا به عنوان ابزاری از پروتوکل‌های درمانی بهنجارشده بدانند. این رویکرد، چارچوبی مهیا می‌کند که درمانگران می‌توانند در خلال آن با مراجعین خود به عنوان یک انسان یکتا روبرو شوند، چنان که هستند، نه صرفا به عنوان بازنمودی از اختلالات روان‌شناختی خاص.
#حمیدرضاساسان_فر
#معرفی_کتاب
#روان_‌درمانی
#اگزیستانسیال
#درمان_وجودی
#mick_cooper
#existential_therapies
@Cooper.Mick

10 شهریور 1397

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.