هرچند ممکن است که هریک از افراد، با توجه به تواناییهای روانی خود به اتفاقات پیرامون خود واکنش نشان دهند و یک توصیه مشترک برای همگان تفاوت های فردی افراد را نادیده بگیرد، ولی با این وجود یک سلسله از اقدامات، اغلب راهگشا به نظر می رسند:
📍توصیه می شود که در مورد آنچه برای شما اتفاق افتاده با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. اگر فکر می کنید که این امکان برای شما فراهم نیست یا آنها به خوبی شما را درک نمی کنند سعی کنید که از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.
📍سعی کنید افرادی که مانند شما این ضایعه را تجربه کرده اند، بیابید و با آنها در مورد احساس خود صحبت کنید، بررسی کنید که آنها چگونه این دوران را پشت سر گذاشته اند. بعضی از روانشناسان، گروههایی را برای افرادی که متاثر از بحرانهای مختلف هستند، تشکیل می دهند، می توانید از آنها هم کمک بگیرید.
📍 روزها یا ماه ها پس از این ضایعه بسیاری از امور زندگی شما با شدت بسیار زیاد متاثر از این اتفاق خواهد بود. ممکن است احساسات گوناگون، اعم از خشم، اندوه، گناه، سرزنش و … را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که شما پس از این اتفاق از نظر احساسی، ثبات احساسی قبل از این اتفاق را ندارید، پس بهتر است خود را با چنین تغییرات احساسی بپذیرید تا شرایط رفته رفته حل و فصل شود.
📍ممکن است با افکار خودکشی در ذهنتان مواجه شوید. شما لازم است که این قبیل افکار را گذرا بدانید زیرا این افکار متاثر از وضعیت سخت این روزهای شماست و با گذشت زمان از شدت آن کاسته خواهد شد، ولی در صورت پررنگ شدن این افکار، فورا دوستان خود را در جریان بگذارید و به یک روانپزشک مراجعه کنید.
📍مانع بروز هیجانات خود نشوید، گریه کردن می تواند در تخلیه هیجانات شما موثر باشد.
📍بهتر است از گرفتن تصمیم های بزرگ در این دوران خودداری کنید. اقدام به بازنشستگی، فروش دیگر اموال، سرمایه گذاری عظیم در یک شغل دیگر، تصمیم به طلاق یا ازدواج از نمونه این موارد است که بهتر است به زمان مناسب تری موکول شود.
📍از مصرف الکل یا مواد مخدر خودداری کنید. ممکن است این قبیل مواد تنش شما را به طور مقطعی کاهش دهد ولی در درازمدت به افت کیفیت عملکرد شما در زندگی منجر می شود.
📍به یاد داشته باشید که مصرف هر نوع دارو فقط با تجویر پزشک موثر است و در غیر این صورت می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.
📍لزومی ندارد که بتوانید همچون روزهای پیش از این اتفاق، به طور مرتب سر کار بروید یا کیفیت عملکرد شما در شغلتان همچون قبل باشد. ممکن است احساس کنید که برخلاف گذشته، در کارتان تمرکز کافی ندارید. در صورت نیاز با همکاران یا ارباب رجوع خود در مورد اتفاقی که برای شما افتاده صحبت کنید و از آنها بخواهید که شما را درک کنند. اگر شرایط سخت تر شد به مدتی که لازم دارید به خودتان مرخصی بدهید.
📍به یاد داشته باشید که روزهای سخت و رنج های حاکم در این روزها، می تواند در صورت واکنش مناسب شما، موجب رشد شما در ادامه زندگیتان شود. در مورد خودتان و واکنش هایتان تامل کنید. احساساتتان را رصد کنید و دگرگونی های احساسی خود را مشاهده کنید. به دنیای اطرافتان بنگرید و واقعیتهای آن را بیشتر فهم کنید.
📍مراجعه به یک روانشناس در حل و فصل این اتفاق بسیار موثر است. سعی کنید روانشناسانی را بیابید که در حوزه سوگ یا مداخلات در بحران، آمادگی و تخصص بیشتری را دارند.
با احترام
✒حمیدرضا ساسان فر، روانشناس بالینی
🔴 در واکنش به آتش سوزی ساختمان #پلاسکو و جان باختن جمعی از هم وطنان و از بین رفتن سرمایه مادی جمعی دیگر از هموطنان تحریر شد.

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.